Każdy fryzjer marzy o własnym salonie fryzjerskim. By jednak nie dać się nazbyt ponieść fantazji, trzeba stworzyć plan, który podpowie, jak krok po kroku dochodzić do wymarzonego celu. Co powinno znaleźć się w takim dokumencie i na jakie pułapki zwrócić uwagę, by salon fryzjerski przynosił w przyszłości zyski? Zapraszamy do lektury!

Biznesplan, czyli co?

Bez względu na to, w jakiej branży pragniemy otworzyć własną działalność gospodarczą, pierwszym dokumentem, który musimy opracować samodzielnie, jest biznesplan. Nie inaczej będzie w przypadku salonu fryzjerskiego. Biznesplan jest zestawem dokumentów (danych źródłowych, wyników obliczeń i dokonanych na tej podstawie analiz, zestawu przyjętych założeń), w których na podstawie oceny sytuacji firmy zawarta jest projekcja celów i sposobów ich osiągnięcia. Prościej mówić – jeśli chcesz otworzyć swój własny salon fryzjerski, wyznacz sobie cele (oczywiście te realne) i zastanów się, jak je realizować.

Jak przygotować dobry biznesplan dla salonu fryzjerskiego?

Każdy dobrze opracowany biznesplan powinien spełniać określone wymogi i na podstawie określonych zasad. Najważniejsza jest analiza otoczenie rynkowego. A zatem, jeśli chcemy przygotować biznesplan dla salonu fryzjerskiego, wówczas musimy dokonać małego researchu i dowiedzieć się, ile salonów fryzjerskich działa w okolicy, ile osób odwiedzi salon w ciągu miesiąca, czego oczekują klienci, do jakiej grupy odbiorców będziemy kierować swoje usługi, czym możemy się wyróżnić.

Jeśli w czasie researchu okaże się, że w okolicy, gdzie planowaliśmy otworzyć salon fryzjerski, jest aż nadto takich punktów usługowych, warto zastanowić się nad zmianą lokalizacji i poszukać miejsca, gdzie naprawdę komuś będzie potrzebne to, co robimy. Lokalizacja może być kluczem do sukcesu salonu fryzjerskiego, więc wybierajmy ją z rozwagą – w biznesplanie należy dokładnie umotywować, dlaczego wybór padł na to, a nie inne miejsce.

Najwięcej o możliwościach projektowanego salonu fryzjerskiego powie analiza SWOT, czyli ocena mocnych i słabych stron pomysłu oraz szans i zagrożeń, na które natrafimy. To właśnie w tym miejscu sprawdzamy, czy nasz pomysł na salon fryzjerski ma w ogóle szanse powodzenia. Bardzo często ta część biznesplanu decyduje o tym, czy bank udzieli nam wsparcia finansowego.

Kolejnym ważnym aspektem biznesplanu dla salonu fryzjerskiego jest opis finansów, czyli tego, ile w ogóle potrzebujemy pieniędzy na rozruch własnej działalności, ile będzie kosztować miesięczne utrzymanie salonu, sprzętu, wypłat dla pracowników. Tu należy podać źródła finansowania i przewidywane zyski.

Co jeszcze uwzględnić w czasie tworzenia biznesplanu? Poświęćmy trochę miejsca na omówienie tego, jak salon będzie funkcjonował – ilu pracowników zostanie zatrudnionych i jak wysokie będą ich honoraria, jaki przyjmujemy system zamawiania produktów, czy będziemy świadczyć usługi z dojazdem do domu etc. Należy podać listę niezbędnych w pracy sprzętów – meble do salonu muszą być zgodne z obowiązującymi przepisami sanitarnymi, oraz to, skąd będziemy czerpać zaopatrzenie, jak dużo będziemy zużywać kosmetyków. W biznesplanie uwzględnij aspekt marketingowy, czyli to, jak będziesz promować swój salon fryzjerski.

Uważaj na błędy!

Katalog możliwych do popełnienia błędów przy tworzeniu biznesplanu dla salonu fryzjerskiego jest bardzo szeroki. Oto kilka z nich:

  • zbyt emocjonalne podejście do własnego projektu. Emocje nie są najlepszym doradcą biznesowym, dlatego też należy zachować zdrowy rozsądek i dystans do rzeczywistości.
  • mało przejrzysta i niezrozumiała struktura stworzonego dokumentu. Nadmierny chaos sprawia, że czytelnik traci swój entuzjazm i czasem nie jest w stanie pojąć istoty przedłużonego projektu.
  • nierównowaga pomiędzy elementami istotnymi oraz nieistotnymi z punktu widzenia inwestora. Przedsiębiorcy często brną w opis szczegółów, które są ważne dla nich samych, ignorując kwestie, z których czytelnik mógłby wyciągnąć informacje istotne dla niego.
  • niewłaściwie sformułowanie celów. Mogą one być sformułowane zbyt ogólnikowo, brak w nich wielkości liczbowych, są niemierzalne, brak ich hierarchii i wyznaczonych ram czasowych, w jakich będą realizowane. Może to mieć poważne konsekwencje w trakcie realizacji biznesplanu.

Nie zrażaj się – oto zły dobrego początek

Choć tworzenie biznesplanu dla salonu fryzjerskiego wydaje się bardzo skomplikowane, to nie trzeba wpadać w popłoch. Biznesplan ma ułatwić tworzenie własnego biznesu. Jeśli masz trudności z opracowaniem takiego dokumentu, możesz jego przygotowanie zlecić specjalistom lub skorzystać z pomocy instytucji specjalizujących się w pomocy przedsiębiorcom. Pamiętaj, że biznesplan to pierwszy krok na drodze do otwarcia własnego salonu fryzjerskiego.

Tekst powstał we współpracy z internetowym sklepem fryzjerskim Pro-sprzet.pl gdzie możesz zakupić profesjonalne artykuły do włosów w hurtowych cenach.

log-ps